Meme Büyümesi (Jinekomasti)

Jinekomasti, erkek meme dokusunun bayan meme dokusuna benzer şekilde belirginleşmesiyle ortaya çıkan bir meme büyüme sorunudur. Ergenlik dönemine hormonal değişimlere bağlı olarak ortaya çıkan bu sorun erkeklerin yaklaşık %65’inde görülmekte ve ergenlik sonrası normal koşullara gerilemektedir. Bazı erkeklerde ise meme büyümesi ergenlik sonrasında da kalıcı bir özellik gösterir. Bu durumda meme büyümesi tedavisi olarak estetik cerrahi işlemleri uygulanmaktadır.

Erkeklerde Meme Büyümesinin Nedenleri

Erkek memesi büyümesinin temelinde çeşitli nedenler olabilir. Bu nedenler arasında en sık karşılaşılanı, meme bölgesinde yağ dokusunun birikmesine bağlı meme dokusunun büyümesidir.

Meme büyümesini ‘doğal olan’ ve ‘doğal olmayan’ nedenler olmak üzere iki başlık altında değerlendirilebilir.

Erkeklerde meme büyümesinin doğal nedenleri; hastanın yaşına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Bebeklik döneminde anneden bebeğe geçen hormonlardan dolayı meme büyümesi görülebilir. Erkeklerde ergenlik döneminde karşılaşılan meme büyümesinin temel nedeni ise vücuttaki hormonal değişimlerdir. Bu değişimlere bağlı olarak erkeklerin çoğunda meme büyümesi görülebilir ve bu sorun ergenlik sonrası da devam ediyorsa meme büyümesi tedavisi uygulanır. Yaşlılık döneminde erkeklerde görülen meme büyümesinin nedeni ise vücuttaki yağ dokusundaki artıştır. Yağ dokusunda üretilen östrojene bağlı olarak ileri yaş dönemlerinde erkeklerde meme büyümesi oluşabilir.

Erkeklerde meme büyümesinin doğal olmayan nedenleri: Bazı hastalıklar erkeklerde meme büyümesine neden olmaktadır. Bu hastalıklar arasında karaciğer ve böbrek hastalıkları, hormonal rahatsızlıklar veya hormon üreten tümörler sayılabilir. Söz konusu bu doğal olmayan nedenlerin görülme oranı azdır. Hastalık kaynaklı jinekomasti oranı, jinekomasti vakalarının %1’ini oluşturmaktadır.

Erkeklerde Meme Büyümesi Nasıl Tedavi Edilir?

Erkeklerde meme büyümesinin tedavisi altta yatan neden bağlı olarak farklı şekillerde yapılmaktadır. Meme büyümesinin sebebi yağ dokusundaki artışa bağlı olan hastalarda spor ve diyet ile tedavi mümkün olabilmektedir. İleri evredeki hastalarda ise estetik tedavi yöntemleri düşünülmelidir.

Erkeklerde meme büyümesinin cerrahi tedavisi iki şekilde yapılmaktadır. Bu yöntemlerden bir tanesi meme ucunun kesilmesiyle yapılan cerrahi müdahale, diğer ise liposuction olarak ifade edilebilir. Meme büyümesi olan hastalarda hangi yöntemin tercih edileceği ise memenin yapısına göre belirlenmektedir. Yapılacak bir ultrason incelemesiyle meme büyümesinin yağ birikmesi kaynaklı mı yoksa meme dokusundan mı oluştuğu kolaylıkla ayırt edilebilir. Yağ birikmesi kaynaklı meme büyümesi olan hastalarda liposuction yöntemi ile başarılı sonuçlar elde edilirken büyümenin meme dokusunda oluştuğu hastalarda jinekomasti ameliyatı tercih edilmektedir.

Liposuction ile Meme Büyümesi Tedavisi

Meme dokusundaki yağ miktarının fazla olduğu durumlarda liposuction ile jinekomasti tedavisi yapılmaktadır. Liposuction işleminde 2 mm’lik küçük bir delikten girilerek meme dokusunda biriken fazla yağlar çekilir ve meme dokusu göğüs duvarına uygun olarak şekillendirilir.

Liposuction işlemi, lokal anestezi altında veya sedasyon desteği ile gerçekleştirilir. İşlem sonrasında aynı gün hasta taburcu edilir. İyileşme süreci hızlı ve konforludur. İşlem sonrasında meme bölgesinde yara izi kalmaz. Ameliyat sonrasında 1 ila 1,5 ay boyunca hastaya korse giydirilmesi önerilmektedir.

Jinekomasti Ameliyatı

Meme büyümesinin meme dokusundan kaynaklandığı ileri seviyedeki hastalarda tercih edilen tedavi yöntemidir. Jinekomasti ameliyatı hastane şartlarında lokal anestezi, sedasyon veya genel anestezi altında gerçekleştirilebilmektedir. Meme altı bölgesinden 3-4 cm kesi ile içeri girilerek fazla olan meme dokusu cerrahi yöntemlerle çıkarılmakta ve içeriden yapılacak dikişlerle ameliyat tamamlanmaktadır. İşlem süresi hastanın durumuna bağlı olarak 45 dakika ile 2 saat arasında değişmektedir. Jinekomasti ameliyatı, günübirlik bir işlemdir ve hasta aynı gün hastaneden taburcu edilir.

İyileşme Süreci

Ameliyattan 2-3 sonra hastalar normal yaşantılarına geri dönebilir. Jinekomasti ameliyatında gizli dikiş kullanılır ve kendiliğinden erir. Ameliyat sonrası bazı bölgelerde morarmalar olabilir. Bu morarmalar 1-2 hafta içerisinde tamamen kaybolur. Ameliyattan 4-6 hafta sonra spor aktivitelerine başlanabilir.